9577_logopl2017.jpgpollub_logu.jpg

Dostępne zajęcia dydaktyczne dla osób ze szczególnymi potrzebami: promujemy zajęcia, które uwzględniają różnorodność studentów i dążą do stworzenia środowiska edukacyjnego, w którym każda osoba — niezależnie od trudności zdrowotnych, sensorycznych, poznawczych czy psychicznych — może skutecznie uczestniczyć w procesie studiowania. Zob. też  link  uzupełniający:  https://pollub.pl/studenci-niepelnosprawni/wskazowki-dla-prowadzacych-zajecia/page2.html  

  1. Elastyczne formy uczestnictwa: np. możliwość udziału online, nagrania wykładów, wydłużony czas na wykonanie zadań lub egzaminów.
  2. Jasna komunikacja: użycie prostego języka, czytelnych slajdów, dostępnych grafik, a także wspierających materiałów alternatywnych (np. transkrypcji, tłumaczenia PJM).
  3. Dostosowanie treści i sposobu nauczania: np. korzystanie z materiałów dostosowanych do osób z dysleksją, zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, trudnościami w uczeniu się czy autyzmem.
  4. Przyjazna atmosfera i otwartość prowadzących: wykładowcy prowadzą zajęcia w sposób empatyczny, nieoceniający i wspierający.
  5. Informowanie o dostępnych rozwiązaniach: na pierwszych zajęciach studenci powinni zostać poinformowani przez swych nauczycieli akademickich  o możliwości zgłoszenia im indywidualnych potrzeb edukacyjnych ( w formie on-line  lub po zajęciach). Studenci powinni zgłosić te potrzeby nie później niż w pierwszym miesiącu studiów.
  • Dydaktyka bez barier -   proponujemy podejście do nauczania, które eliminuje przeszkody utrudniające dostęp do edukacji osobom z niepełnosprawnościami — zarówno fizycznymi, sensorycznymi, jak i poznawczymi czy psychicznymi. Przejdź do strony  Dydaktyka bez barier – 6 kroków do dostępnych zajęć;  Link: https://bon.pk.edu.pl/wykladowcy-2/dydaktyka-bez-barier/
  • Tworzenie dostępnych materiałów : pracujemy nad wdrażaniem dostępnych zasobów edukacyjnych. W ramach pilotażu publikujemy skrypt do języka angielskiego technicznego zawierający podstawy języka specjalistycznego w przystępnej, dostosowanej i wizualnej formie( Mind Map).
  • Programy nauczania dostosowane do potrzeb : w ramach obecnie realizowanego projektu  pn. „Otwarci dla każdego, dostępni dla  wszystkich - Politechnika Lubelska uczelnia bez barier” opracowywany jest - przez dwie pracowniczki Studium Języków Obcych - specjalny program nauczania języka angielskiego,  uwzględniający trzy rodzaje niepełnosprawności studentów. Z tych zajęć mogą korzystać też wszyscy studenci.
  • Program wsparcia psychologicznego : umożliwiamy dostęp do bezpłatnego wsparcia psychologicznego dla studentów— zarówno indywidualnego, jak i grupowego. Sprawdź szczegóły tutaj: https://sspl.pollub.pl/studenci/wsparcie-psychologiczne
  •  Skrypty do edukacji osób z niepełnosprawnością słuchu, wzroku, autyzmu i ASD: Materiały konsultacyjne przygotowane przez mgr Klaudię Kopciowską i mgr Michalinę Goławską, które zawierają praktyczne wskazówki dotyczące pracy dydaktycznej z osobami z wybranymi formami niepełnosprawności. Obejmują aspekty komunikacyjne, organizacyjne oraz motywacyjne podczas procesu studiowania na uczelni wyższej.

Autorskie materiały edukacyjne mgr Michaliny Goławskiej oraz mgr Klaudii Kopciowskiej w zakresie sposobu nauczania, motywacji oraz zasad oceniania studentów ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami:

- nauczanie osób z niepełnosprawnością słuchową i wzrokową:

- nauczanie studentów z ADHD:

- nauczanie studentów w spektrum autyzmu

loga-na_strone-1.jpg

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki LubelskiejPOWR.03.05.00-00-Z036/17